torsdag 24 april 2008

Tuta om du vill höja bensinskatten

Var på väg att posta ett brev och handla lite mat när jag såg ett demonstrationståg på gatan utanför. Undrade lite vad det handlade om, men hade lite för bråttom för att bry mig mer. När jag cyklade till brevlådan märkte jag att det var många bilister i farten på smågatorna på Möllevången. En del av dem verkade mer än vanligt kaxiga, och ville gärna köra lite i mitten av gatan, för att liksom säga att "jag äger den".

När jag kom upp i min lägenhet igen såg jag att demonstranterna hade ställt sig i korsningen Nobelvägen-Ystadgatan och blockerade biltrafiken där. Aha, det är miljöorganisationen Klimax som ställer till med demonstration mot bilismen. Det är därför kränkta bilister tutar och lever om, och kör på smågatorna som om de vore den Malmös interna landsväg som heter Nobelvägen. Mer än vanligt alltså.

Jag vet inte om såna här demonstrationer är bästa sättet att få folk att inse att de håller på att sabba naturen. Särskilt tveksam är jag till att klä ut sig till isbjörnar och spela gatuteater och sjunga slagord. Å andra sidan kan jag inte komma på något bättre förslag så länge våra politiker inte vågar ta de nödvändiga besluten, och det gör mig ändå väldigt glad att se det.

0 kommentarer: